KLM New Business Class Boeing 777

In deze review vertel ik je over mijn ervaring met de nieuwe Business Class van KLM. Dit keer in de Boeing 777. Onlangs schreef ik over de Business Class van Saudia en dat door hun focus op eten en drinken een prettige business class ervaring wordt gegeven. Omdat mijn ervaring op gebied van eten en drinken bij KLM afgelopen keren juist niet goed was, ben ik benieuwd hoe dat deze keer bevalt.

“Soep serveren uit een thermoskan in de Business Class kan écht niet”

De nieuwe business class van KLM werd geïntroduceerd in juni 2023 en beschikt over schuifdeurtjes die je meer privacy geven dan de traditionele business class stoelen. Wat de new World Business Class nog meer te bieden heeft lees je hieronder.

Mijn review is gebaseerd op de Business Class van Amsterdam naar Den Pasar met een korte tussenstop op Singapore.

Meer comfort in de nieuwe business class

Wat ik me van de oude business class herinner, is dat je bij KLM minder ruimte hebt voor je benen dan bij – bijvoorbeeld – Singapore Airlines of Saudia. De nieuwe business class verandert dat. Niet alleen bij je voeten, maar de algehele stoel voelt ruimer en biedt meer ruimte voor het opbergen van je spullen. Er is bij het voeteneinde ook een inkeping te zien waar tijdens het slapen je benen prettig wegvallen.

Daarnaast vind je een vak waar je je koptelefoon en andere accessoires kunt opbergen, kun je je telefoon draadloos opladen en kun je je apparaten opladen via USB-C, USB-A en een normale stekker.

Het draadloze laden lijkt overigens leuk, maar de oppervlakte is, waardoor je telefoon al snel van de laadplek af schuift. Een klein rubber randje om een toestel binnen het kader te houden zou praktischer zijn geweest.

Onder het scherm heb je ook nog ruimte om je laptop op te bergen en heb je genoeg ruimte om je (dienblad met) eten aan de rechterzijde op te ruimen.

Verder heb je een intuïtieve bediening voor je stoel, die uiteraard volledig plat kan, maar waarmee je ook je stoel op DND kan zetten. En last but not least beschik je over een massagestoel!

KLM Business Class: eten & drinken

Een van de minpunten van de KLM business class was voor mij altijd het eten. Dit werd altijd geserveerd op een dienblad, recht uit de trolley. Waar maatschappijen als Turkish Airlines en Saudia een chef meenemen aan boord en eten uitserveren op normaal servies, gebeurde dit bij KLM nog niet.

Sinds 2022 heeft KLM echter een samenwerking met de Librije en dus heb ik goede hoop dat het eten en drinken aan boord dit keer beter is. Dit is van invloed op alle vluchten die vertrekken vanuit Amsterdam en geldt zowel voor het eten als de wijnen.

Het menu geeft hoop en lijkt op het eerste oog lekker. Hoewel het enigszins gericht op de visliefhebber, zijn er gelukkig – voor de niet vis liefhebber – ook vegetarische opties beschikbaar.

Het is vervolgens jammer om te zien dat KLM nog steeds in de KLM business class eten serveert vanuit een trolley op een dienblad. Er wordt geen stap extra gezet ten opzichte van economy class en tot mijn verbazing wordt de Thaise Rode Currysoep geserveerd vanuit een thermosfles. Dat kan écht niet in business class.

De smaak van de currysoep is wel voortreffelijk en ook het dessert – de mousse van peer met een quenelle van yuzu en peer – is erg lekker. Toch vind ik het jammer dat een naam als de Librije zich verbindt met KLM, vooral vanwege de manier waarop het eten op je tafeltje wordt geplept, een ander woord heb ik er simpelweg niet voor. En scheurzakjes met peper en zout horen in mijn beleving al helemaal niet bij de Librije.

Vanaf Singapore krijg ik een iets ander menu, wederom geserveerd op een dienblad vanuit een trolley. Dit keer met Nasi Saté en een Melasse van kokos-ananascake. Wederom prima op smaak, maar de presentatie kan anno 2025 niet.

Amenity Kit KLM

Zoals gebruikelijk bij een business class vlucht langer dan 6 uren en/ofttijdens de nacht, krijg je ook bij KLM een kit met een aantal voorzieningen. De amenity kit is in samenwerking met Marie-Stella-Maris en bevat o.a. een lippenbalsem, gezichtscrème, een oogmaskertje en sokken, pen en oordopjes.

Het etui zelf is leuk bedacht, maar niet geheel handig als toilettas.

KLM huisjes

Vlieg je met KLM in business class? Dan zeg je KLM huisjes. Tijdens je vlucht krijg je een KLM huisje aangeboden en momenteel (oktober 2025) zitten we bij huisje nummer 106. Die is veelvuldig aanwezig tijdens deze vlucht en neem ik dan ook graag mee.

Ook de chocolade huisjes zijn (mij) niet onbekend en gaan er gretig in.

Prijs KLM Class ticket op punten

De reis met KLM naar Den Pasar boek ik op punten. Ik zet totaal 170.000 Miles in en betaal 441,95 euro bij. Wil je meer weten over het boeken van vluchten met Rewards en/of Miles? Bekijk dan onderstaande video of lees deze informatie pagina.



Voordelen

  • Nederlands spreken tijdens de vlucht

Nadelen

  • Matig eten / slechte presentatie
  • Oud toestel met nieuwe indeling, maar daardoor weinig toiletten in een overvolle vlucht
  • Wifi niet stabiel

Weinig toiletten

Tijdens de vlucht van Amsterdam naar Singapore is de business class volledig volgeboekt en dat betekent dat 34 stoelen beschikken over twee toiletten. Daar komt bij dat Premium Economy ook vaak gebruik maakt van de business class toilet in het achterste gedeelte.

Persoonlijk boek ik een business class ticket voor het comfort en om gedoe te voorkomen en de twee kleine toiletten die er zijn, zorgen juist bij volgeboekte cabines voor gedoe. Vooral ’s ochtends en/of net voor het landen, als iedereen nog even naar het toilet wil en zijn of haar tanden wil poetsenn.

Bron https://www.aerolopa.com/kl-772-3cl

Wifi aan boord van KLM

Tijdens de vlucht kun je als Flying Blue deelnemer gratis gebruik maken van een Message Pass. Dit kan in iedere klasse, zolang je maar Flying Blue lid bent. De Message Pass is bedoeld om berichten te kunnen sturen. Aanmelden is eenvoudig. Je meldt je aan op het Wifi netwerk, voert je gebruikersnaam in van Flying Blue en het gratis pakket wordt geactiveerd.

Wifi is niet erg stabiel en traag. Berichten sturen lukt met enige vertraging, maar foto’s, video’s of gifjes verzenden lukt al niet.

Infotainment

Tijdens de vlucht kun je gebruik maken van een 18″ touchscreen waarop games, films en series te zien zijn. Games speel je via het scherm of via de afstandsbediening.

Het valt in positieve zin op dat het aanbod films en series actueel en up-to-date is.

Conclusie

KLM is thuiskomen. Dat hoor ik vaak als ik het met vrienden of vriendinnen heb over vliegen met KLM. Zodra je de frisse blauwe kleur ziet of (weer) Nederlands kunt praten, voel je een soort thuisgevoel. Dat is prettig.

De nieuwe stoel is ook een grote verbetering ten opzichte van de oude business class. Meer ruimte, meer privacy en meer comfort. Een absolute verbetering.

Toch is de service van KLM verre van het niveau als dat van maatschappijen uit Azië, zoals Singapore Airlines of China Airlines. Het gaat minder natuurlijk en komt wat verplichter over. Het helpt ook niet mee dat het eten geserveerd en gepresenteerd wordt als Economy+.

Tijdens mijn reis naar Den Pasar is de business class volledig gevuld en dan valt dat er slechts één toilet aanwezig is in de voorste cabine. Op 28 stoelen houdt dat niet over.

Al met al een prima vlucht, maar gezien de prijs-kwaliteitverhouding die je betaalt als je niet op basis van Miles of punten kunt vliegen, vind ik KLM geen interessante maatschappij om mee te vliegen.

0 keer gedeeld
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.